Thursday, July 23, 2009

Kasih

Alkitab menyatakan bahawa: " Sekali pun aku mempunyai karunia untuk bernabuat dan aku mengetahui segala rahasia dan memiliki seluruh pengetahun; dan sekali pun aku memiliki iman yang sempurna untuk memindahkan gunung, tetapi jika aku tidak mempunyai kasih, aku sama sekali tidak berguna"(I Kor.13:2).

Petikan Alkitab ini mengajar kita bahawa TANPA KASIH atau CINTA, apa saja kita buat atau kerjakan semuanya sia-sia dan tidak bererti sama sekali. Sebab itu, didalam kehidupan kita selaku orang Kristian, kita mesti pastikan bahawa apa yang kita lakukan adalah berdasarkan kepada cintakasih kepada Tuhan. Dan bukannya bertujuan untuk mendapatkan pujian dan sanjungan dari mana-mana pihak. Ini bererti, kita tidak mencari nama didalam melakukan sesuatu perkara.

Kerana kita lakukan perkara berkenaan kerana kita iklas dan jujur didalam melakukan perkara berkenaan. Pendek kata, tidak ada "udang disebalik batu" disebalik perbuatan kita.


Sikap seperti ini adalah penting sekali, kerana apabila kita melakukan sesuatu perkara dengan cintakasih, maka yang penting bagi kita ialah melakukan perkara berkenaan dengan baik dan tanpa mengharapkan balasan dan ganjaran dari mana-mana pihak. Dan bukannya mengharapkan ganjaran, sanjungan dan pujian dari mana-mana pihak tertentu. Kalau beginilah sikap kita, maka kita tidak merasa kecil hati atau sakit hati seandainya tidak ada orang menghargai apa yang telah kita lakukan. Kerana apa yang penting bagi kita secara peribadi ialah memberi dan bukannya menerima ganjaran dan pujian.

Jadi, saudara dan saudari, marilah kita melakukan apa saja yang baik dengan berlandaskan kepada cintakasih dan bukannya untuk mengejar nama dan pangkat. Semoga kita diberkati oleh Tuhan yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Amin.