Friday, July 17, 2009

Bersyukurlah....


Firman Tuhan:"Bersyukurlah kepada Tuhan, serukanlah nama-Nya, perkenalkanlah perbuatan-Nya,"(Mazmur 105:1).


Sesungguhnya, kita telah menerima berbagai pemberian dan berkat daripada Tuhan, Pencipta kita. Dan kita akan terus menerima perbagai kurnia dan berkat dari-Nya dimasa-masa mendatang. Cuba kita perhatian kehidupan kita masing-masing dan cuba kira berapa banyak pemberian Tuhan kepada kita. Banyk betul bah! Susah mau kira. Misalnya rambut dan bulu,berapa ribu helai rambut dan bulu didalam badan kita. Meskipun yang lain senang saja mau kira seperti kita ada satu kepala, dua telinga, dua mata, satu hidung tapi dua lubangnya, dua kaki, dua tangan dan sebagainya. Banyak betul bah!


Nah, sekarang persoalannya ialah apakah kita menghargai dan bersyukur atau berterimakasih kepada Tuhan diatas segala pemberian-Nya? Cuba fikir sedalam yang mungkin. Apakah kita selalu berteima kasih kepada Tuhan? Kalau tidak, maka rajin-rajinlah berdoa dan bersyukur kepada Tuhan.


Saudara dan saudari, mariah bersyukur kepada Tuhan diatas segala kurni dan berkat yang diberikan-Nya kepada kita tanpa "terma dan syarat." Semuanya Dia berikan secara FREE, tanpa apa-apa bayaran kepada kita. Sebab itu, marilah bersyukur kepada-Nya dan menghargai apa yang telah diberikan-Nya kepada kita. Amin.