Thursday, July 16, 2009

Harta: "Halal atau Haram"


"Harta benda yang diperolehi dengan kefasikan tidak berguna"(Amsal 10a:2).




Memang tepat sekali menurut Firman Tuhan bahawa harta benda atau kekayaan yang didapati dan dimiliki melalui cara kejahatan adalah tidak berguna kerana ianya adalah "harta hitam" atau harta haram." Mungkin kekayaan berkenaan membahawa kesenangan dan keseronokan hati tetapi ia adalah "harta hitam." Sebab itu, pemiliknya sentiasa ada merasa tidak aman dan tidak tenang serta tidak tenteram didalam hatinya. Ia banyak harta tetapi tidak memiliki ketenangan jiwa dan roh. Kerana apa yang dia miliki adalah dari dari cara dan sumber yang salah, jahat dan haram. Misalnya orang yang memiliki kekayaan melalui penjualan barang-barang curian(kereta, handphone, dll) dan melalui aktiviti-aktiviti penipuan, peras-ugut, pelacuran, penjualan dadah, perjudian, dan sebagainya. Semua harta atau kekayaan yang didapati melalui kegiatan seperti ini adalah haram dan jahat. Ia adalah tidak halal dan tidak mendatangkan berkat kepada pemiliknya. Hartanya tidak diberkati Tuhan. Sekalipun sebahagian daripada harta berkenaan didermakan ia tetapi dianggap "harta hitam dan haram."




Berdasarkan kepada Firman Tuhan ini, marilah kita tanda kepada diri kita sendiri: :Harta dan kekayaan yang kita miliki datang daripada sumber yang baik atau jahat. Wang yang kita miliki didapati dengan cara yang baik atau tidak. Atau ianya datang dari sumber dan cara yang salah dan jahat. Pendek kata, apakah semua yang kita miliki adalah halal atau haram?




Saudara dan saudari mencari kekayaan memang tidak salah. Tetapi sebagai orang yang beriman kepada Tuhan, marila kita mencari kekayaan dengan cara yang betul, jujur, dan baik supaya apa yang kita miliki mendatangkan berkat didalam hidup kita. Sebab itu, jauhilah cara yang jahat untuk memiliki harta dan kekayaan. Amin.