Friday, July 24, 2009

Kebijaksanaan

"Segala kebijaksanaan dari Tuhan asalnya dan ada padaNya selama-lamanya. Tuhanlah yang mencipta kebijaksanaan"(Sirakh 1:1 & 9).


Ada orang menjadi bijak dan mereka begitu berjaya didalam pelajaran mereka sehingga menjadi "Boss Besar!" Yaa.......berpangkat besar, bergaji besar, ada rumah besar, kereta besar, dan kadang-kadang tuu bini/laki pun besar! Tapi kesombongan dan keangkuhan pun besar juga! Inilah yang tidak baik.


Saudara dan saudari, janganlah kita menjadi sombong dan angkuh kerana segala kebijaksanaan yang kita miliki datang daripada Tuhan. Ini adalah pemberian sementara. Ianya tidak akan berkekalan kerana masanya akan sampai dimana kita tidak akan bijak lagi. Ini biasanya akan terjadi terutama sekali apabila kita menjadi tua dan nyayuk! Sebab itu, janganlah tinggi hidung.
Selain daripada itu, gunakanlah kebijaksanaan yang ada pada diri kita untuk kebaikan sesama manusia dan juga untuk kebaikan diri sendiri dan keluarga. Kongsikanlah apa yang ada pada diri kita. Tolonglah orang-orang yang kurang bijak.


Marilah mencontohi padi yang semakin berisi semakin tunduk ke tanah. Jadi, meskipun kita mungkin memiliki kebijaksanaan atau berpelajaran tinggi, janganlah terlalu tinggi itu hidung. Pendek kata janganlah kita hilangkan sifat merendahkan hati meskipun kita ada kepintaran.
Dan kalaulah kepintaran kita tak seberapa, janganlah seperti ayam yang bertelur sebiji riau sekampung. Kalau kepintaran kita tak seberapa, janganlah berlagak macam orang pintar. Nanti, orang panggil "pintar-pintar bodoh!" Sendiri juga yang merah muka dan malu! Jadi, didalam segala hal, lebih baik bersifat b"diam-diam ubi tapi berisi" bah! He he he....