Monday, March 23, 2009

Jangan lupa mencari Harta...

Apakah kita sibuk sekali mencari dan mengumpul harta? Saya percaya kebanyakan kita bertungkus-lumus untuk mencari lebih banyak wang supaya dapat membeli perbagai harta terutama sekali hartabenda yang mereka perlukan didalam hidup.
Harta-benda seperti rumah, kereta, tanah, kelengkapan rumah(TV,Peti sejuk, Mesin-mesin eletronik dan sebagainya), handphone, komputer, dan sebagainya. Tujuannya? Supaya hidup mereka di dunia ini lebih senang dan selesa. Ini memang baik dan tidak salah. Sebenarnya, kita harus memperkembangkan dan memajukan diri kita tetapi bukan saja dari segi harta-benda tetapi juga dari segi kerohanian atau keagamaan. Sebab itu, janganlah kita terlalu tertumpuh kepada hal mengumpul dan memiliki harta duniawi sahaja sehingga LUPA pada Tuhan yang Maha Esa. Kita mesti ingat Tuhan.

Alkitab mengingatkan kita supaya jangan terlalu tergila-gilakan harta dunia ini. Pengajaran ini jelas sekali didalam Alkitab dimana Firman Tuhan berbunyi: "Janganlah kamu mengumpulkan harta di bumi; di bumi ngengat dan karat merusakkannya dan pencuri membongkar serta mencurinya.Tetapi kumpulkanlah bagimu harta di sorga; di sorga ngengat dan karat tidak merosakkannya dan pencuri tidak membongkar serta mencurinya.Karena di mana hartamu berada, di situ juga hatimu berada(Mat 6:19-21)".

Sesungguhnya, harta duniawi tidak dibawa mati. Semuanya akan kita tinggalkan apabila kita mati. Sebab itu, janganlah kita terlalu gilakan harta duniawi sehingga lupa mencari dan mengumpul harta Surgawi semasa hidup di dunia ini.
"Harta Surgawi" adalah seperti menyembah Tuhan sepenuh hati, sentiasa melakukan kebaikan, mematuhi pengajaran-pengajaran Tuhan, menjauhkan apa juga jenis kejahatan, taat berdoa, suka membantu orang, sabar, penyayang, jujur , dermawan, pengampun, dan sebagainya. Inilha harta surgawi yang perlu kita utamakan dan pentingkan didalam hidup kita. Jestru itu, marilah kita sama-sama menjadi orang-orang beriman yang mementingkan Harta Surgawi dan bukannya harta duniawi. Amin.