Wednesday, March 25, 2009

Jangan takut!

Apabila berada ditengah-tengah dengan orang-orang yang tak seiman, kita biasanya "merasa takut dan merasa malu" menjadi orang Krisitan. Kenapa yaa? Dan biasanya didalam keadaan berkenaan kita tidak juga diugut atau diancam supaya jangan menunjukkan iman kita kepada mereka. Malah mereka yang tak seiman dengan kita tidak pun menyatakan apa-apa atau melakukan apa untuk menakut-nakut kita. Tetapi kita sendiri yang merasa terpaksa "menyembunyikan" identiti kita sebagai orang Kristan. Macam kita "main tapuk" pula!
Kita pula cuba membenarkan tindakan kita itu dengan berbagai alasan yang kurang logik dan kurang manasabah seperti takut mereka tersinggung, takut mereka marah, ini perkara sensitif, takut kena diskriminasi, takut mereka tidak mau kawan dan sebagainya.
Sebenarnya dimana saja kita berada sebagai orang Krisitan, kita tidak perlu takut untuk mempraktis iman kita selaku orang Kristian. Kerana tujuan kita untuk melakukan demikian bukanlah untuk membangkit kemarahan mereka. Kita juga bukan mahu menghina atau memandang hina agama mereka. Kita juga bukan mahu menunjukkan bahawa kita lebih baik atau kudus daripada mereka. Tidak! Tetapi sebenarnya, apa yang kita lakukan adalah sekadar untuk mempraktis iman kita sebagai orang yang beriman kepada Tuhan. Hanya itu dan sekadar itu. Kenapa pula mereka merasa terancam? Mereka itu lemah sangatkah?
Kalau mereka mempunyi berbagai andaian atau tafsiran yang negatif dan jahat disebalik perbuatan kita maka, itu adalah masalah mereka. Ini bukan masalah kita. Kadang-kadang tuu, saya harian juga, kenapa mereka tidak belajar membuat andaian secara baik dan positif? Ini asyik prasangka saja dengan orang lain!
Biarlah mereka membuat perbagai-bagai andaian mengikut kesukaan mereka. Kerana kita tidak dapat melarang atau menghalang orang lain membuat andaian yang bermacam-macam kepada kita. Yang penting, kita jujur dan iklas didalam hal mempraktis iman kita kepada Tuhan. Kalau ada pihak-pihak yang tertentu merasa sangsi dan berfikiran jahat disebalik perbuatan kita yang murni dan sejati, itu terserahlah kepada mereka.
Kalau mereka marah kerana kita mempraktis iman kita maka, ajukanlah beberapa soalan kepada mereka seperti:"Salahkah saya mempraktis agama saya sendiri?, Kenapa kamu tidak gembira melihat orang percaya kepada Tuhan? Adakah agama kamu mengajar kamu membenci orang lain yang tak seagama dengan kamu? Adakah agama kamu mengajar supaya jangan menghormati agama orang lain? Apa yang lebih baik bagi kamu, saya percaya kepada Tuhan atau saya tidak percaya kepadaNya? Apa yang lebih baik menjadi orang baik atau menjadi orang jahat? Dan sebagai ini....Kalaulah jawapan mereka "Positif atau Ya" maka katalah kepada mereka bahawa Ajaran agama mereka memang lain-lain dan unik.
Kesimpulannya ialah dimana saja kita berada janganlah kita takut mempraktis iman kita atau "malu-malu" menjadi orang Kristian. Ingatlah Firman Tuhan yang berbunyi: Janganlah kamu takut kepada mereka yang dapat membunuh tubuh, tetapi yang tidak berkuasa membunuh jiwa; takutlah terutama kepada Dia yang berkuasa membinasakan baik jiwa maupun tubuh di dalam neraka(Mat 10:28). Jestru itu, marilah kita dengan berani mempraktis iman dimana saja kita berada kita tanpa takut dan malu. Amin.