Friday, March 20, 2009

Musuhku kawanku atau kawanku musuhku?

Apakah reaksi atau tindakan anda apabila tiba-tiba terjumpa musuh atau orang yang anda benci? Pura-pura tidak nampak? Ambil jalan lain(magalai boh!)? Tunduk kepala; melihat ke tanah? Berlimpas tanpa menegur? Menunjukkan muka yang asam sambil mengeratkan mulut? Jantung berdenyut dengan cepat(Tug! Tug!)? Meluap-lupa kemarahan didalam hati? Memaki diam-diam(Setan! Celaka! Matilah kau!)? Geram? Berkata sesuatu yang kesat dan jahat,"Hoi! Hantu!"? Apa tingu-tingu! Setan! Atau anda menyapa dan dengan senyuman yang manis berkata, " Heloo....Lama tak jumpa.Apa khabar?" Lalu menghulurkan tangan untuk berjabat tangan.

Yaaa.....memang susah sekali berkawan balik atau berbaik-baik dengan orang-orang yang kita anggap musuh. Kerana mereka telah melakukan sesuatu yang jahat kepada kita. Apa lagi dengan musuh ketat yang telah benar-benar menyakiti hati kita dan ini membuat kita benar-benar benci kepada orang berkenaan. Tapi, perlukah kita membenci orang sampai akhir zaman atau sampai kita mati? Adakah apa-apa kebaikan untuk diri kita sendiri sekiranya kita terus menerus membenci musuh-mush kita? Pendek kata, apa yang kita dapat daripada sikap yang terus memusuhi dan membenci orang? Apa untungnya?
Mungkin kita berjaya menjauhkan orang-orang berkenaan daripada hidup kita. Tetapi biasanya kita merasa tidak aman dan tidak bahagia setiap kali kita terjumpa orang berkenaan. Jiwa dan hati kita tertekan. Sentiasa ada "stress". Jadi, ini membuat hidup kita tidak tenteran dan tidak tenang. Apakah kita mahu perkara ini berterusan? Atau kita mahukan ketenangan jiwa dan fikiran?
Saya pasti, kita semua mahukan ketenangan, keamanan dan kebahagian didalam hidup kita. Sebab itu, kalau kita inginkan semua ini maka, kita harus belajar mengampuni musuh-musuh kita. Kerana kalau kita tidak mengampuni musuh-musuh kita, kita yang sendiri juga yang rugi! Kerana hidup kita tidak akan aman dan damai selagi kita tetap membenci dan memusuhi orang-orang yang kita benci.
Yaaa......memang susah sekali mengampuni ornag lain dan ini memerlukan masa tetapi kita mesti belajar mengampuni. Kalau tidak, kita juga yang menderita. Sebab itu marilah belajar mengampuni musuh-mush kita seperti yang diajar oleh Tuhan didalam Alkitab," Kasihilah musuhmu dan berdoalah bagi mereka...."(Mat.5:44).

Kita berdoa bukan supaya mereka(musuh-musuh) mendapat kecelakaan atau agar mereka cepat-cepat mati, tetapi supaya mereka mendapat kekuatan untuk meminta maaf kepada kita diatas kesalahan mereka. Dan kita juga berdoa agar mereka dapat memaafkan kesalahan kita yang keterlaluan membenci mereka. Dan jangan lupa juga berdoa agar kita dapat mengampuni musuh-musuh kita dengan hati iklas dan dengan sepenuh hati.

Kesimpulannya, marilah kita saling mengampuni dan saling bermaaf-maafan agar kita dapat hidup dengan aman dan damai. Lagi pun buat apa kita bermusuhan lama-lama. Sikap bermusuhan dan benci membenci ini adalah bagaikan peribahasa yang berbunyi Yang menang jadi arang dan yang kalah jadi abu! Kedua-duanya kalah dan rugi. Sebab itu, marilah saling mengampuni seperti Tuhan yang Maha Esa yang sentiasa mengampuni dosa-dosa dan kesalahan kita. Ini bererti kawanku bukan lagi musuhku tetapi musuhku kini adalah kawanku. Kerana kami sudah berdamai dan bermaaf-maafan. Amin.