Friday, August 8, 2008

Perintah yang terutama

Pernahkah anda bertanya apakah Pengajaran atau Perintah Tuhan yang terpenting sekali? Dulu saya sering juga memikirkan hal ini dan tercari-cari jawapannya. Puas juga saya memeras otak untuk mendapatkan jawapan yang memuaskan. Tetapi, tidak dapat sehinggalah saya berjaya memiliki sebuah Alkitab yang lengkap. Jawapannya terdapat didalam Injil Markus yang berbunyi: " Kasihilah Tuhan, Allahmu dengan segenap hatimu, dan dengan segenap jiwamu, dan dengan segenap akal budimu dan dengan segenap kekuatanmu" (Mrk.12:30-31; Mat.22:34-38;Luk.10:10:25-28).
Saya fikir tidak adalah lagi Perintah yang lebih penting daripada ini. Inilah perintah yang harus kita usahakan didalam kehidupan agar dapat melakukannya didalam kehidupan kita setiap hari dan sepanjang kehidupan kita didunia ini. Kerana selaku manusia, tugas atau tanggungjawap kita yang terpenting sekali didalam hidup ini ialah mencintai Tuhan sepanjang hidup kita, kerana Dialah Pencipta kita.
Cinta kita kepada Tuhan mestilah mantap dan sepenuh hati. Kita haruslah sungguh-sungguh dan serious didalam perkara ini kecuali kalau kita tak kisah masuk neraka disuatu hari nanti. Tetapi, sebagai orang yang mahukan kebahagian sejati dan keselamatan serta merindukan kehidupan di Surga, kita tidak boleh bersikap separuh hati didalam hal mencintai Tuhan. Kita mesti mencintaiNya sepenuh hati dan sepanjang kehidupan kita didunia ini agar peluang kita untuk menikmati kehidupan disamping denganNya dimasa akan datang lebih cerah. Jestu itu, marilah kita mencintai Tuhan melalui fikiran, perkataan dan perbuatan sepanjangan hayat kita didunia ini. Disamping itu, jangan kita lupa menjauhi apa juga jenis kejahatan dan kekejian yang boleh membawa dosa. Kerana upah dosa ialah maut iaitu kesengsaraan ke dalam api neraka. Jestru itu, marilah melakukan apa yang diberkati dan diredai oleh Tuhan demi cinta kita yang sejati kepadaNya; dan demi mendapat kebahagian dan keselamatan kita diakhir zaman nanti. Semoga kepenuhan dan kejujuran kita mencintai Tuhan, diberkatiNya dengan kehidupan abadi bersama-sama denganNya didalam Surga.Amin.