Saturday, August 30, 2014

Malas; rajin

"Orang yang malas tidak akan menangkap buruannya, tetapi orang yang rajin akan memperoleh harta yang berharga"(Amsal 12:27).

Petikan Alkitab ini mengingatkan kita supaya jangan bersifat malas. Kerana kemalasan tidak mendatangkan kejayaan dan kemajuan didalam hidup. Jadi, kalau kita mahu Berjaya dan maju didalam hidup ini, kita mestilah rajin dan tabah berusaha. Contohnya seorang pelajar tidak akan maju dan Berjaya didalam pelajarannya jika dia malas belajar dan malas pergi ke sekolah. Sebaliknya pelajar yang rajin belajar dan aktif ke sekolah akan mendapat kejayaan didalam pelajarannya.

Jadi jelas sekali bahawa Tidak ada kejayaan tanpa usaha yang gigih. Sifat malas adalah mengundang kegagalan. Jestru itu, marilah menjadi manusia yang menjauhkan kemalasan dan menjadikan sifat yang rajin menjadi pegangan didalam segala hal didalam hidup kita setiap hari supaya kita menikmati kemajuan dan kebahagian didalam hidup. (Bah......rajin-rajinlah berusaha dan jangan malas-malas kio......).  Demikanlah kata-kata renungan daripada  Pak Janggut. God bless you all. Amen).