Tuesday, August 18, 2009

Kahwin atau tidak?


Kahwin atau tidak kahwin? Inilah dua perkara yang selalu menjadi persoalan segelentir umat manusia. Ada orang memperjuangkan idea bahawa setiap manusia harus kahwin dan ada juga orang yang mempertahankan pilihan mereka hidup tanpa terikat kepada perkahwinan. Pendek kata kita ada pilihan didalam hidup ini iaitu hidup berkahwin atau pun hidup membujang.


Sebaiknya didalam hal ini tidak perlulah kita terlalu mempersoalkan tentang hal ini sehingga menyebabkan persahabatan dan hubungan diantara kita menjadi tegang dan renggang. Kerana kita harus menghormati apa juga pilihan yang dibuat oleh seseorang. Kerana setiap manusia itu berhak memilih cara hidup yang dia fikirkan sesuai dan baik untuknya. Jadi, tugas kita bukanlah untuk mengutuk dan membenci pilihannya tetapi menghormati pilihannya. Samada dia senang atau susah dikemudian hari, itu adalah tanggungannya sendiri dan bukan menjadi masalah kita. Apa yang penting bagi kita ialah menghormati pilihannya dan jika perlu memberi sokongan yang sewajarnya.


Ingatlah didalam Alkitab tidak terdapat yang mewajibkan seseorang berkahwin atau membujang. Ini jelas sekali didalam Injil Matius yang berbunyi: "Karena ada orang yang tidak dapat kawin, sebab mereka memang lahir begitu. Ada juga yang tidak dapat kawin sebab ia dibuat begitu oleh orang lain. Dan ada pula yang memilih sendiri untuk tidak kawin, supaya dapat melayani Allah. Orang yang sanggup menerima pengajaran ini, biarlah ia menerimanya."(Mat.19:12)


Jestru itu, marilah kita saling menghormati cara hidup yang masing-masing kita pilih. Disamping itu, jangan lupa untuk saling memberi sokongan supaya kita setia dan tabah menempuh cara hidup yang kita sendiri pilih. Amin.