Friday, March 13, 2009

Nanti kena "Sebat"...

Pada musim Puasa (Pra-Paska) ini, satu tema atau topik yang benar-benar ditekankan ialah Pertobatan. Inilah seruhan dan panggilan Tuhan kepada umat-Nya baik pada zaman dahulu dan pada hari ini. Sesungguhnya, kita semua adalah diajak untuk BERTOBAT supaya kita mendapat Penyelamatan dan kehidupan abadi daripada Tuhan. Terserahlah kepada kita untuk bertindak untuk mengikut dan menjawap seruhan Tuhan untuk bertobat.
Seruhan untuk bertobat memang begitu ketara dan jelas sekali sebagaimana tercatat didalam Alkitab, Firman Tuhan. Ianya jelas sekali seperti matahari di langit. Tuhan berfirman," Bertobatlah dan berpalinglah dari segala durhakamu, supaya itu jangan bagimu menjadi batu sandungan, yang menjatuhkan kamu ke dalam kesalahan; Buangkanlah dari padamu segala durhaka yang kamu buat terhadap Aku dan perbaharuilah hatimu dan rohmu! Sebab Aku tidak berkenan kepada kematian seseorang yang harus ditanggungnya, demikianlah firman Tuhan ALLAH. Oleh sebab itu, bertobatlah, supaya kamu hidup!"(Yez 18:30-32; Mat 4:17).
Kalau kita cintakan kehidupan kita sendiri dan mahu hidup bersama-sama dengan Tuhan didalam Surga suatu hari nanti iaitu selepas kita meninggalkan dunia ini, sudah pasti kita tidak akan berlengah-lengah didalam hal bertobat. Jangan tunggu lama-lama untuk bertobat. Jangan tangguh-tangguhkan keinginan dan kerinduan untuk bertobat. Bertindaklah dengan cepat sebelum terlambat. Jangan berkata, Esok saya akan bertobat kerana hari esok tidak pernah dijanjikan kita. Samada panjang atau pendeknya hiudp kita didalam dunia ini bukan berada ditangan kita. Hidup kita adalah ditangan Tuhan. Dia boleh pada bila-bila masa untuk memanggil kita untuk kembali kepada-Nya. Sebab itu, sebleum terlambat, marilah bertobat sepenuh hati dan kembali ke jalan yang benar dan yang diberkati Tuhan.
Marilah kita sama menyambut seruhan Tuhan untuk bertobat. Kerana kita semua ada kemampuan untuk bertobat jika kita mahu. Tindakan untuk bertobat ada didalam tangan kita. Ini bukanlah diluar kemampuan kita. Kerana Tuhan telah memberi kita kekuatan untuk melakukannya jika kita berkerjasama dengan rahmatNya.
Marilah sama mengingatkan diri kita masing-masing bahawa kalau kita tak bertobat kita juga yang "kena sebat"(hukum) di kemudian hari. Jadi, marilah bertobat agar kita dinobatkan sebagai anak-anak Tuhan yang baik. Lalu, dipersilakan oleh Tuhan untuk memasuki Kerajaan Surga yang Dia sudah sediakan untuk orang-orang beriman yang telah bertobat dan menjadi orang-orang yang mulia dan kudus. Jestu itu, marilah bertobat sebelum terlambat. Amin.