Tuesday, February 24, 2009

Permulaan musim Pra-Paska; musim puasa.

Bagi umat Katolik Hari Rabu Abu(Ash Wednesday) adalah permulaan musim puasa atau musim Pra-Paska menurut bahasa Liturgi. Pada masa ini ada empat perkara yang ditekankan iaitu: 1.Pertobatan, 2:Berdoa, 3.Berpuasa, 4. Memberi derma.
1.Pertobatan: Inilah inti utama musim ini iaitu seruhan pertobatan. Kita semua dipanggil supaya bertobat: "Bertobatlah....."(Mat.4:17).Sebab itu, pada masa ini sangat penting sekali kita melihat cara kehidupan kita dan memperbaiki mana-mana sikap dan cara kehidupan kita yang salah. Jadi, jika kehidupan tidak mengikut cara kehidupan Kristian maka kita bertobat dengan kembali kejalan yang benar dan hidup sebagai orang Kristian yang baik, kudus dan sejati. Jadi, marilah menjadi orang yang bertobat supaya dapat merayakan Hari Paska(Easter) dengan lebih bermakna dan meriah.
2.Berdoa: Pada musim ini, kita luangkanlah masa yang lebih untuk berdoa. Jadi, seandainya kita jarang sekali berdoa baik dirumah atau di Gereja maka inilah masa yang baik untuk memulakan kehidupan yang berdoa lagi. Mulalah rajin-rajin berdoa kepada Tuhan. Dan berdoalah kepada Tuhan dengan rendah hati dan dengan iklas. Jangan mencari nama didalam hal berdoa(Mat.6:5-13).
3.Berpuasa: Perkara ini melibatkan dua aspek iaitu berpuasa dari segi makanan dan minuman dan berpuasa dari melakukan perkara-perkara yang bertentangan dengan pengajaran Kristian. Pendek kata, kita berpuasa daripada melakukan kejahatan dan dosa. Dan bila kita berpuasalah tanpa menarik perhatian orang lain(Mat 6:16-18). Inilah cara puasa yang mulia.
4.Memberi derma: Pada musim ini, janganlah lupa memberi derma kepada orang-orang yang miskin dan kekurangan. Hulurkanlah bantuan kepada orang-orang yang memerlukan bantuan. Mendermalah sesuai dengan kemampuan anda dan mendermalah secara senyap-senyap. Jangan "bising-bising" bila menderma(Mat 6:1-4).
Akhir sekali, jangan hairan jika mengalami banyak godaan dan gangguan sepanjang musim puasa ini. Kerana jika kita sungguh-sungguh berpegang kepada semangat musim puasa ini, jangan harap setan dan iblis akan tidur nyenyak. Mereka pasti akan melipatkan ganda usaha mereka untuk menjatuhkan iman kita. Sebab itu, tabahkanlah hati dan sabarlah menghadapi apa jua jenis godaan yang datang didalam kehidupan kita sepanjang musim puasa ini. Kuatkanlah iman dan semangat anda. Jangan sekali-kali lemah semangat dan awal-awal angkat bendera putih. Berjuanglah dan ingatlah didalam nama Tuhan Yesus, kita boleh mengatasi apa jua tentangan dan godaan yang datang didalam hidup kita. Amin