Monday, February 23, 2009

Bertobatlah...

Salah satu daripada pengajaran Tuhan Yesus yang penting sekali ialah "Bertobatlah, sebab Kerajaan Sorga sudah dekat!"(Mat.4:17).
Bertobat itu bererti kita melihat dan meninjau kembali sikap dan cara kehidupan kita dan memperbaharuinya atau membetulkannya menurut pengajaran Yesus. Jadi, jika kita sebagai seorang Kristian tetapi tidak hidup sesuai dengan pengajaran Yesus dan tidak menurut nilai-nilai Injil maka pantaslah kita bertobat dengan secepat yang mungkin agar kita menjadi orang Kristian yang baik dan sejati. Sebenarnya, tidak ada gunanya kita mengaku Kristian tetapi kehidupan kita setiap hari tidak menunjukkan bahawa kita adalah seorang pengikut Yesus yang baik dan setia.
Sebenarnya, buat apa menjadi orang Kristian, jika tidak hidup sesuai dengan pengajaran Kristus. Jestu itu, marilah kita perhatikan kehidupan kita masing-masing, dimana ada kesalahan dan kesilapan, kita perbaiki dan perbetulkan agar kita hidup sebagai orang Kristian yang baik dan suci.
Marilah bertobat dengan membuang apa juga cara kehidupan yang bertentangan dengan pengajaran Kristian. Marilah kita tinggalkan cara hidup yang salah dan mengubahnya kepada kehidupan yang baik iaitu kehidupan yang berdasarkan kepada Yesus dan berlandaskan kepada Alkitab, Firman Tuhan yang Maha Esa.
Akhir sekali, bertobat juga bererti kita menjauhkan apa juga jenis kejahatan dan dosa. Dalam kata yang lain, kita membuang sikap dan cara kehidupan "manusia lama" dan menjadi "manusia yang baru" sesuai dengan pengajaran Yesus Kristus, Tuhan dan penyelamat umat manusia.
Kenapa perlu bertobat? Kerana Kerajaan Surga sudah dekat dan ini boleh terjadi pada bila-bila masa sahaja. Maka, dengan itu baiklah mempersiapkan diri untuk menghadapi peristiwa ini. Sebab itu, marilah bersiap sedia supaya apabila Kerajaan Surga datang, kita dijemput oleh Tuhan masuk kedalam Kerajaan-Nya. Kerana kita adalah orang-orang yang dengan rendah hati telah bertobat. Amin.