Thursday, February 12, 2009

Api Penyucian(Purgatory)


Apakah anda percaya kepada Doktrin Api Penyucian? Ada orang berkata bahawa pengajaran mengenai perkara ini tidak terdapat didalam Alkitab?

Cuba lihat Injil Matius 12:32 : Apabila seorang mengucapkan sesuatu menentang Anak Manusia(Yesus Kristus), ia akan diampuni, tetapi jika ia menentang Roh Kudus, ia tidak akan diampuni, di dunia ini tidak, dan di dunia yang akan datang pun tidak. Ayat ini menyatakan bahwa ada beberapa jenis dosa yang dapat diampuni di dunia yang akan datang. Jika seseorang meninggal dan pergi ke neraka, sedikit pun dosa mereka tidak akan diampuni. Tidak ada dosa yang dapat dihapuskan di surga, karena tidak ada yang tidak suci yang dapat masuk. Jestru itu, satu-satunya penjelasan secara logik dan manasabah ialah ADANYA tempat ketiga dimana dosa masih dapat diampuni. Gereja Katholik menamakan tempat ini Api Penyucian (purgatory).
Yaa...begitulah betapa besarnya kasih Tuhan Allah, Dia masih memberi peluang yang terakhir kepada para manusia yang belum cukup suci supaya mereka juga ada peluang untuk masuk ke dalam Surga. Meskipun sudah meninggalkan dunia, tetapi masih diberi kesempatan untuk bertobat dan menjadi insan yang suci agar dapat hidup didalam Kerajaan-Nya! Ini jelas, memberi kita pengajaran bahawa Tuhan Allah memang Maha Pengasih dan Maha Pengampun! Amin.