Monday, November 3, 2008

Merenung Printah Tuhan yang ke dua.

Perintah Tuhan yang kedua ialah," Jangan menyebut Nama Allah, Tuhan mu tidak dengan hormat."Perintah ini mengajar kita agar memanggil dan menyebut nama Tuhan secara hormat dan baik. Perintah ini juga memberi kita peringatan agar tidak menyebut nama Tuhan secara sembarangan iaitu secara tidak hormat. Jadi, bila kita berdoa sebutkan nama Tuhan dengan penuh hormat.
Perintah ini juga juga mengingatkan kita agar tidak menggunakan nama Tuhan untuk tujuan kejahatan seperti berbohong dan menipu. Malah bersumpah untuk menegakkan kebenaran juga tidak tidak digalakkan. Seperti yang dikatakan didalam Injil Matius:" Jika YA, hendaklah kamu katakan YA. Jika TIDAK, hendaklah kamu katakan TIDAK. Apa yang lebih daripada itu berasal dari si jahat(Mat 5:37). Ini bererti kita mestilah jujur dan iklas didalam kehidupan kita. Kalau kita bersalah, akuilah kesalahan/kesilapan kita dengan rendah hati. Kalau betul katakanlah yang benar dan kalau orang lain tidak percaya dengan kejujuran dan kebenaran yang kita katakan itu masalah mereka. Yang penting kita sudah berterus terang dan bercakap benar. Kecuali kalau anda/kita berbohong.Katakanlah yang betul dan benar.Jangan berselindung dengan menggunakan nama Tuhan. Ingat, Tuhan tahu bah! Kita berbohong atau bercakap benar.
Mungkin kita berjaya membohongi orang lain dengan menggunakan nama Tuhan. Tetapi, Ingatlah bahawa Tuhan tahu dan Dia tidak dapat kita bohongi walau bagaimana licik sekali pun teknik dan cara kita. Suatu hari nanti kebenaran akan timbul; suatu hari nanti kita akan kedapatan juga jika kita berbohong.
Selain daripada itu, kita juga harus berhati-hati agar tidak menggunakan nama Tuhan ketika didalam keadaan kecewa, susah, sedih atau marah. Jadi didalam keadaaan seperti ini banyakkan kesabaran dan berdoalah kepada Tuhan dengan rendah hati.
Sesungguhnya, perintah ini mengajar kita agar menggunakan dan menyebut nama Tuhan secara hormat dan baik. Jadi, marilah gunakan dan sebutkan nama Tuhan dengan baik. Amin.