Friday, September 19, 2008

Minuman


Perbualan dua orang bersahabat. "Kau pandai minumkah?" Dengan sedikit berjenaka kawannya menjawap,"Pandai bah...Bukan susah gia mau minum. Kau tak minum?" "Tidak. Tidak pandai."Dengan menunjukkan muka yang agak terkejut kawannya berkata," Wah! Ini macam satu keajaiban yang besar. Biasanya kalau orang tak minum lebih daripada 90 hari. Mati sudah. Tapi kau ini dah besar macam gajah pun masih hidup lagi!" ; "Iss...kau nii...saya minum air saja bah!" "Oh begitu.... jadi maksud kau ini pasal minum minuman keras seperti arak, beer, montoku dan sebagainyalah." " Yaa...lah!" Dari cerita disini, yang menjadi persoalan ialah,"Bolehkah minum minuman keras?" Secara perbadi, jawapan saya ialah "Tidak dan Boleh." Walau bagaimanpun ini mengikut keadaan, masa dan agama seseorang.



1) Tidak boleh: Sebagai contoh, misalnya didalam keadaan sakit, janganlah minum minuman keras, nanti bertambah sakit pula; Dimasa kerja, janganlah minum, nanti kerja tak siap; Atau ketika memandu kenderaan, tidak bolehlah minum, nanti dapat kemalangan; Dan dari sudut agama, Janganlah minum jika agama yang dianuti itu melarang minum minuman keras. Ikuti pengajaran agamaanda dengan setia. Kalau tak ikut buat apa menjadi anggota agama berkenaan! Kalau mahu minum juga, mungkin wajar memilih agama yang lain dimana perkara ini dibenarkan secara sederhana dan tidak dilarang sepenuhnya.



2) Boleh minum: Misalanya didalam majlis-majlis Perkahwinan atau Keramaian. Tetapi secara sederhana dan tidak keterlaluan supaya kemabukan akibat minuman keras dapat dielakan. Memang tidak dapat dinafikan bahawa meminum minuman keras secara berlebihan adalah tidak baik. Kerana ini boleh mengakibatkan berbagai keburukan, penyakit dan masalah. Walau bagaimanpun, meminumnya secara sederhana memang ada kebaikannya tersendiri seperti ia boleh memanaskan badan yang sejuk dan memeriahkan susanan serta merancakkan perbualan.



Apa kata Alkitab didalam hal ini? Pengajaran yang terdapat didalam Alkitab mengenai minuman keras adalah jelas sekali dimana meminumnya secara berlebihan sehingga mabuk-mabukan adalah dilarang keras. Ini jelas seperti yang terdapat didalam Kitab Yesaya,"Celakalah mereka yang bangun pagi-pagi dan terus mencarai minuman keras, dan dudukduduk sampai malam hari, sedang badannya dihangatkan anggur"(Yesaya 5:11). Demikian juga dengan pengajaran yang terdapat didalam Kitab Efesus 5:18,"Janganlah kamu mabuk oleh anggur." Sementara itu, "pujian" mengenai minuman anggur dapat dirujuk didalam Kitab Perjanjian Lama yang berbunyi, " Air Anggur merupakan kehidupan bagi manusia, asal saja diminumnya dengan ukuran. Macam apa apa kehidupan dimiliki manusia kalau tiada ada anggur baginya? Ia dicipta untuk mengembirakan hati manusia"(Sirakh 31:27).


Didalam Perjanjian Baru, Kitab Timotius berbunyi,"Janganlah lagi minum air saja, melainkan tambahkanlah anggur sedikit berhubungan percernaan mu terganggu dan tubuhmu sering lemah"(1 Timotius 5:23). Ini jelas menunjukkan bahawa meminum minuman keras dengan jumlah yang kecil atau sederhana adalah diperbolehkan dan tidak ditegah.

Jadi, dari petikan-petikan Alkitab yang dirujuk, jelas sekali bahawa meminum minuman keras secara berlebihan sehingga mabuk adalah dilarang. Tetapi, meminumnya secara sederhana dan tidak sampai mabuk-mabukan diperbolehkan. Maka, dengan itu kalau kita mahu minum, sikit-sikit sajalah...Jangan SAMPAI KOLOGOP(MABUK) NANTI KOGUTAN!(Lemas dan sakit-sakit kepala). Walau bagaimana pun, kalau tak pandai mengawal diri didalam hal minum, lebih baik berhenti dan jangan lagi minum minuman keras. Dan akhir sekali, Tak baiklah hari-hari ada "Aramai Tii".


Jadi, kurangkanlah pengambilan minuman keras dan banyakkan meminum air biasa yang tidak berbisa! Tapi, jangan juga terlampau meminum air, nanti perut boleh jadi kembung macam perut ikan buntal! Selain daripada itu, janganlah juga terlalu meminum minuman yang manis-manis, nanti manis-manis itu kaki, kena potong pula gara-gara kena penyakit kencing manis. Dan pasal racun? Jangan sekali-kali disentuh barang ini, nanti bersentuhan itu mata dan kaki-MATI! Jestru itu, apa juga anda minum, pandai-pandailah jaga diri. Jagalah kesihatan demi kehidupan yang aman dan bahagia. Amin.