Monday, November 25, 2013

Hikmat;Pelajaran

Alkitab menyatakan bahawa:" Berbahagialah orang yang mendapat hikmat, orang yang memperoleh kepandaian, 14 karena keuntungannya melebihi keuntungan perak, dan hasilnya melebihi emas."(Proverbs 3:13-14).

Sesungguhnya, untuk mendapatkan hikmat dan kepandaian kita harus utamakan pelajaran. Kerana pelajaran itu adalah sangat penting sekali didalam hidup kita semasa berada didalam dunia ini. Pelajaran bukan sekadar tertumpuh pada masa persekolahan tetapi juga selepas alam persekolahan. Ini bererti pelajaran sepanjang masa dengan membaca buku-buku yang berguna dan menonton program-program TV  yang berguna. Disamping itu, kita boleh juga  menghadiri seminar-seminar atau kursus-kursus yang memberi kita ilmu yang baru dan berguna didalam kehidupan kita setiap hari. Jestru itu, tidak rugi menimba ilmu pelajaran sebanyak yang mungkin kerana ianya berguna didalam hidup kita.

Belajar banyak-banyak dan jangan lupa kongsikan juga kepada orang lain. Kerana ilmu itu bukan sekadar untuk diri sendiri tetapi juga untuk orang lain. Ini bererti kita berbakti kepada sesama manusia melalui perkongsian ilmu.Jadi, janganlah bersifat kedekut didalam hal membantu orang yang lemah didalam pelajaran. Tolonglah yang lemah agar mereka juga menjadi manusia yang berilmu dan berguna.

Ilmu pelajaran adalah kurnia Tuhan Allah dan DIA telah memberi  kita perbagai ilmu yang berguna didalam hidup kita. Jestru itu, apa yang kita dapat daripada Tuhan Yang Maha Esa kita kongsi atau bagi-bagi juga dengan sesama insan secara gratis atau percuma. Kerana Tuhan telah memberikan kita ilmu tanpa bayaran , maka kita juga memberi ilmu tanpa meletakkan harga . 

Bah! Selamat belajar dan selamat berkongsi ilmu.