Thursday, February 24, 2011

Mau jadi Boss?

"Barangsiapa ingin menjadi besar diantara kamu, hendaklah ia menjadi pelayan mu, dan barangsiapa yang mahu menjadi terkemuka diantara kamu, hendaklah ia menjadi hamba untuk semuanya"(Mrk 10:43-44).

Secara am Kecenderungan dan keminatan kita adalah untuk menjadi Boss! Meskipun keinginan ini bukanlah salah kalau disertai dengan motif yang baik tapi ianya dianggap salah jika tujuan kita untuk menjadi Boss adalah tertumpuh kepada "Mencari Nama & untuk mempunyai Kuasa." Ini bahaya nii! Jadi, kalau mau jadi Boss, jadilah Boss yang baik dan bukannya Boss yang jahat, garang dan tak baik. Ingatlah, kedudukan Boss bererti lebih banyak tanggungjawap, kerja dan memberi contoh serta tauladan kpd sesama terutama sekali yang berada dibawah jagaan Boss. Pendek kata, Boss bererti lebih sungguh didalam pelayanan dan pekerjaan dimana ini dihiasi dengan kejujuran, keiklasan, kerendahan hati dan ketegasan secara sihat. Janganlah kerana dah jadi Boss, buruk tabiat pula seperti lambat datang pejabat, tak buat kerja, awal pulang, membebankan kaki-tangan, terlalu mengarah dan tak bertimbang-rasa. Bah, ingatlah menjadi Boss yang sabar, baik, perhatin, penyayang, peramah, understanding, & dll.

Petikan Alkitab diata memberi kita pedoman dan pengajaran bahawa menjadi Boss bererti pelayanan dan perkhidmatan kepada sesama manusia dan bukannya mementingkan kedudukan, pangkat dan kuasa. Jestru itu, jadilah Boss yang baik.