Tuesday, December 7, 2010

Anggur, Musik & Pelajaran.

"Air anggur dan musik meriangkan hati tetapi cinta kepada kebijaksanaan lebih baik daripada kedua-duanya"(Sirakh 40:20).

Memang air anggur dan musik boleh membuat kita begitu asyik  sehingga lupa kepada perkara-perkara yang lebih penting seperti menimba ilmu pengetahuan yang membuat kita bijak. Sebab itu, janganlah terlalu meminum minuman yang beralkohol atau minuman yang boleh memabukkan. Demikian juga dengan musik. Kalau kita terlalu mendengar musik juga boleh membuat kita terlalu asyik sehingga lupa membuat kerja adan membuat kerja-kerja yang lebih berguna dan berfaedah.

Sesungguhnya mencari ilmu pengetahuan dan kebijaksanaan adalah pilihan yang lebih baik. Sebab itu, luangkanlah masa utnuk membaca bagi menambah ilmu pengetahuan. Belajar baik-baik, jangan terikut-ikut dengan kawan-kawan yang kuat minuman minuman yang keras dan asyik menari dengan iringan musik yang menasyikkan.

Kecenderungan dan minat kepada minuman keras dan musik adalah jelas sekali terutama pada umur sedang meningkat dewasa. "Darah muda" membuat kita lupa kepada perkara yang lebih penting misalanya belajar dan pergi sekolah kerana terlalu asyik dengan minuman keras & musik. Kedua-dua perkara ini boleh membawa kepada kegagalan, kesusahan dan kekecewaan jika terlalu aysik denganya sehinga lupa belajar. Jestru itu, adalah lebih baik tidak meminum minuman keras kalau masih lagi belajar. Demikian juga dengan musik, jangan terlalu mendengar musik sehingga pelajaran pun terjejas. Jadi, pandai-pandailah menjaga diri didalam hal ini. Minum sikit tak apa asalkan dikawal pengambilannya. Demikian juga dengan mendengara musik. Ok bah kalau tak keterlaluan. Walau bagaimana pun jika ternyata bahawa kedua-dua perkara ini menjejaskan pelajaran anda maka adalah lebih baik menumpuhkan perhatian sepenuhnya kepada pelajaran.