Sunday, October 11, 2009

Satu lagi yang kurang....


Didalam Alkitab, Injil Markus 10:17-27, menceritakan tentang seorang muda yang kaya. Dia bertanya kepada Yesus bagaimana untuk memperolehi hidup yang kekal. Lalu Yesus memberi petunjuk supaya dia mengikuti segala Perintah Tuhan seperti Jangan membunuh, jangan berzinah, jangan mencuri, jangan berdusta, hormatilah ibubapamu.....dll.


Orang muda itu berkata semua perintah Tuhan dia dah ikut sejak dahulu lagi. Lalu Yesus memandang dia dengan kasih dan berkata, "Hanya satu lagi yang kurang. Juallah segala milikmu dan berikanlah kepada orang-orang miskin. Lepas itu datanglah dan ikutilah Aku." Petunjuk karamat daripada Yesus ini tidak disambut dengan gembira oleh orang muda yang kaya itu. Sebaliknya dia pergi dengan perasaan kecewa dan sedih. Kerana dia memang mempunyai kekayaan yang banyak. Dia tak ikut kata Yesus. Inilah Satu tindakan yang tidak bijak dan merugikan diri sendiri. Kalau dia mematuhi pengajaran Yesus, dia akan beroleh harta di Surga. Tetapi, bagi dia, kekayaan duniawi adalah lebih penting. Dia merasa bahawa apa yang dia miliki iaitu harta duniawi adalah surga baginya. Memang jelas sekali, dia memilih yang salah.



Bah! Bagaimana dengan kita? Apakah kita juga seperti dengan orang muda itu? Lebih mementingkan harta harta duniawi daripada harta surgawi? Emmm...baguslah kita duduk diam-diam dan merenung secara mendalam mengenai diri kita masing-masing dab bertanya: Adakah kita mirip-mirip dengan orang muda itu? Kalau YA, maka marilah kita mengubah sikap kita. Marilah kita untuk mendahulukan kepentingan surgawi yang membawa kita menuju kepada Surga. Dan belajar "main kasi balakang-balakang" itu pasal duniawi. Misalnya, kita mau main futsal atau bolasepak pada hari minggu(Ahad). Boleh bah! Tapi......jangan lupa pegi sembayang di Gereja dulu atau pegi Gereja selepas main.


Atu kita mau Makan-makan atau Ramai-ramai pada hari minggu. Boleh bah! Tapi...." Kasi kena kenalah sebelah petang-petang bah supaya kita sendiri dan para bakal tetamu kita pun ada peluang pegi sembayang dulu. Lepas tuu barulah datang ke rumah kita.


Pasal makanan, bah main katering saja bah. Janganlah gara-gara mau kasi sedia makanan dan minuman, maka upacara yang penting sekali iaitu pergi ke Gereja, kita batalkan! Jangan begitu bah. Ingatlah kewajiban kepada Tuhan lebih penting daripada "kasi makan" orang.



Jadi, saudara dan saudari pandai-pandailah kita mengatur kehidupan kita agar mengutamakan dan mendahulukan Tuhan dan hal-hal yang berkaitan dengan agama dahulu. Kerana perkara-perkara seperti inilah yang membantu kita memgumpul harta di Surga! Pendek kata, kita dahulukanlah hal mencari "Harta Surgawi" dan bukannya "Harta duniawi." Amin.