Friday, October 30, 2009

Jika kamu mengasihi...

Yesus berfirman, "Jika kamu mengasihi Aku, kamu akan menuruti segala perintah-Ku"(Yohanes 14:15).
Sesungguhnya, jika kita mengasihi Tuhan, kita dengan senang hati mengikuti segala pengajaranNya kerana kita mengasihiNya. Tapi masalah kebanyakan kita ialah kita tidak tahu pun apa itu pengajaran atau perintah Tuhan! Jadi jika kita mahu belajar untuk mengasihi Tuhan maka, kita perlulah berusaha untuk mengetahui apa itu perintah-perintah atau pengajaran Tuhan. Bagaimana caranya?
Berikut adalah antara beberapa caranya: 1) Bacalah Alkitab setiap hari.Mulakan dengan membaca Bahagian Perjanjian Baru terutama sekali Buku Injil-Injil; 2) Baca buku-buku rohani Krisitani; 3) Ikut serta didalam seminar-seminar atau Retreat yang diadakan oleh pihak Gereja; 4) Taat dan Setia pergi sembayang/Misa setiap minggu dan pada hari-hari yang ditetapkan Gereja sebagai Hari Wajib ke Gereja; 5) Minta bimbingan atau petunjuk daripada para Fr, Religious dan Kategis yang arif didalam agama Kristian. (Jangan malu bertanya bah kalau ada persoalan/masalah agama); 6) Berdoalah kepada Tuhan untuk memohon petunjuk agar anda dapat mengetahui kehendakNya dan pengajaranNya; 7) Dengar/tonton TV/CD/Kaset yang berunsur agama Kristian;
Sesungguhnya pengetahuan agama kita hanya akan bertambah jika kita rajin berusaha untuk menimba ilmu agama. Dengan usaha sedemikian maka kita akan akan lebih mengetahui perintah/pengajaran Tuhan. Maka dengan pengetahuan yang kita dapati atau miliki, kita akan tahu bagaimana untuk lebih mengasihi Tuhan. Sebab itu, marilah kita rajin-rajin menambah ilmu agama terutama sekali dengan memiliki senaskah Alkitab dan membacanya setiap hari. Semoga dengan usaha seperti ini, kita akan lebih mengetahui perintah-perintah Tuhan dan akan lebih mengasihi Tuhan. Amin.